Sabarlah..

Bismillahirrahmanirrahim..

Firman Allah s.a.w di dalam surah Al-Hadid,ayat 22 :

“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi,dan tidak juga yang menimpa diri kamu,melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya….”

Setiap perkara telah diputuskan dan takdir telah ditetapkan.Maka…

“..tidak sekali-sekali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami..”(At-Taubah :51)

Anything that happened since last few days made me wondering..thinking.Looked at the ‘ujian’ at the different side,if there’s strong conviction within myself,each of the ujian would be an award,and each circumstances would be an appreciation and a reward for me.If I was so sedih,I should remember..the one who gave that feeling to me.That feeling come from hati and who create our heart?Of course,Allah created every single thing we own today.We belongs to Him.If he able to make us sad,he also able to make us happy back-smiling back.Trust him.

“Keputusan-Ku itu tidak dapat diubah,dan Aku tidak sekali-sekali berlaku zalim kepada hamba-hambaKu” (Al-Qaaf :29)

Allah oh Tuhan…
Pencipta alam
Ku pohon dariMu
Berdoa padaMu

Allah Oh Tuhan…
Terangilah hatiku
Agar ku mampu
Terus maju

Alam persekolahan
Penuh dengan cabaran
Perlukan kesabaran…
Keteguhan…iman
Dengarlah Oh Tuhan

Ku mahu.. Menimba ilmu
Agarku mampu
Majukan umatku
Berusaha penuh
Sedaya yang mampu
Dan berserah padaMu
Allah yang satu

Menuntut ilmu
Bersabar selalu
Ku lengkapkan diriku
Dengan azam baru

"Dalam kita melangkah, terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis. Peritnya terasa,tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin airmata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yg kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan dan semoga kita tabah dan ditetapkan iman"

-belajar untuk belajar-

Comments

nisa said…
setiap perkara itu ada hikmahnya...
sabar jer la yer...

hakikatnya, bersyukur itu lebih berat dari bersabar...

=)
fieqa said…
salam...

wahh2, such a nice post..
great reminders to me!!

sabar2 yerk,
ingatlah,
inallaha maassobirin~...insyaAllah..
Papa Danish said…
Salam..

Orang yang bersikap positif semakin tercabar, semakin kuat

Seseorang yang positif berperibadi kuat seumpama besi waja; semakin dibakar oleh keadaan, semakin menghadapi cabaran hidup, semakin teguh melayari kehidupan.

Seseorang yang berperibadi lemah laksana timah atau lilin; apabila terkena api, hancur lebur. Apabila terketuk oleh cabaran, berkecai!

Teruskan Usaha!!
Anonymous said…
salam

insyaAllah nti dapat tangani, kan nti dah bantu an dulu, insyaAllah Dia, akan bantu nti, sebagai balasan baik atas usaha nti ke atas usaha an sebelum ni. terima kasih
najihah iman said…
syukran jazillan everyone..

ujian itu anugerah drNya-
towards improving myself.
fatima said…
yup. everything happen for a reason. be strong. the ummah needs u. la takhaf, la tahzan. innAllaha ma'ak ;)
najihah iman said…
fatima~

thanx ya..
inshaAllah..
amirahsaryatiamin said…
salam sis..

rarely i drop by to leave u comment.. selalu singgah2 je..hehe..

btw,
bergembiralah kerana diuji..
bersyukurlah kerana diuji..
allah menguji bukti kasihNya pada diri kita..
Dia uji tahap keimanan,
dan bila kita diuji tu, makin dekatkah kita dengan Dia,
atau makin jauhkah, atau mungkin hilang terus rasa percaya pada Dia?
na'udzubillah..
moga ujian2 Dia akan semakin 'menarik' kita pada Dia..


bersabarlah..tersenyumlah.. =)
najihah iman said…
terima kasih sist~!
najihah iman said…
terima kasih sist~!

Popular Posts